Teamet bakom Vegopedia. Från vänster: Andreas Nilsson, Johanna Kviberg, Clara Lundborg, Julius Widerberg, Viktor Eliasson och Johan Vallstrand.
Vegopedia vill bli det självklara digitala uppslagsverket för vegetariska produkter
26:e november, 2019
Vegopedia.se lanseras med syftet att konsumenter enklare ska kunna läsa om och jämföra vegetariska
produkter på marknaden. På Vegopedia kan du som besökare upptäcka nya produkter, läsa om
ingredienser och näringsinnehåll samt filtrera på allergier och dieter.
Idén till Vegopedia föddes ur viljan att hjälpa konsumenter att ta steget mot en grönare kost.
– Vegetarisk mat ska inte vara svårt. Vi vill att alla snabbt och enkelt ska kunna hitta information
om vegetariska produkter, oavsett om du varit vegan i flera år eller planerar inför en köttfri
måndag, säger Clara Lundborg, designer, som är en av flera som hjälpt till att driva projektet.
Målet var att skapa en tjänst som gör det enklare att sålla bland det snabbt växande utbudet av
vegetariska produkter och genom smarta funktioner kunna hitta produkter utifrån speciella
kriterier som proteininnehåll och speciella kosthållningar.
– Varumärkena har oftast bra information om egna produkter på sina webbsajter, men det är svårt
att jämföra produkter från olika varumärken, säger Andreas Nilsson, initiativtagare till Vegopedia.
Sajten innehåller också en funktion där produkter kan betygsättas av besökarna, vilket
förhoppningsvis kan bidra till en mer nyanserad bild. Med ersättningsguiden kan du som vill
byta ut köttet läsa om alternativa ingredienser till de mest vanliga vardagsrätterna i Sverige.
– Vegoutbudet växer sig större och starkare för varje år eftersom konsumenterna efterfrågar det.
Vi vill vara med och påverka det här matskiftet och Vegopedia är vårt bidrag, säger
Johan Vallstrand, VD på Adaptive Media.
Vegopedia är en helt oberoende tjänst som är grundad och finansierad av Adaptive Media, en
digital byrå i Stockholm. Johanna Kviberg, en av utvecklarna bakom Vegopedia, tycker det är
kul med den här typen av projekt.
– Det är fantastiskt att få jobba med projekt där det finns chans att göra skillnad, speciellt
inom ett ämne man brinner för. Vi ser allihopa väldigt mycket fram emot att få vidareutveckla
Vegopedia.
Fakta
Adaptive Media är en digital byrå i Stockholm som bygger kundunika och nyskapande tjänster.
Vegopedia är en av flera tjänster som Adaptive Media har lanserat publikt, och när
tjänsten nu har lanserats så kommer den att utvecklas ytterligare med ny funktionalitet
och eventuellt på flera plattformar.
Kontaktpersoner
Johan Vallstrand, VD Adaptive Media AB
070 - 755 82 95, johan@adaptivemedia.se